‘’ÜRÜNLERİMİZDE DEĞİŞİM VE İADE YOKTUR’’ uyarısı geçerli mi?

Alışveriş söz konusu olduğunda satıcının “ürünlerimizde değişim ve iade yoktur” şeklindeki uyarısı sık karşılaşılan bir ifadedir. Ancak bu ifade her zaman geçerli olup tüketicinin hiçbir hakkı yok demek değildir.

Tüketici kanununa göre uzaktan satışlarda iade ve değişim hakkı

Mesafeli sözleşmelerde yani internet yoluyla çeşitli uygulamalar veya instagramdaki butiklerden alınan ürünlerde tüketici 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeden cayma hakkına sahiptir. 14 gün malın teslim alındığı gün başlar. Ancak ürününün teslime kadar olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir.

İlginizi çekebilir:  İzinsiz elektronik ileti şikayeti nasıl yapılır?

Birebir butikten gidip alıveriş yaptığınızda sahip olmadığınız bu geniş haklara internetten alışveriş yaptığınızda sahip olursunuz. Alışveriş yaptığınız yerin instagram butiği veya bilindik bir e ticaret platformu olmasının farkı yoktur.

Tüketici Kanunundan Doğan Uzaktan Alışverişlerde İade ve Değişim Hakları Nasıl Kullanılır?

Samsun tüketici avukatı ayşe deniz oral

Tüketici cayma hakkını kullandığını yazılı olarak satıcıya bildirmelidir. Satıcı da ürün bedelini, talep tarihinden 14 gün içinde tüketicinin satın alırken yaptığı ödemem biçimine uygun olarak kesinti yapmadan tek seferde iade etme yükümlülüğü vardır. Ancak internetten alınan bazı ürünlerde cayma hakkı kullanılmaz.

  • Son kullanma tarihi kısa, çabuk bozulabilecek ürünler,
  • Ambalajlı hijyen ürünleri ambalajı açılmışsa
  • Talebe göre özel hazırlanmış ürünler
  • Kitap, dergi, dijital içerikler kopyalama tehlikesi nedeniyle cayma hakkı kapsamı dışındadır.
İlginizi çekebilir:  Devre mülk sözleşmesi iptali ve senet iptal işlemleri nasıl yapılır?

Mağazadan bizzat yaptığınız Alışverişte İade ve Değişim hakkı Nasıl Kullanılır?

Eğer ürünü mağazadan almışsanız; görüp, dokunup ve deneyerek aldığınız için sebepsiz olarak iade edemezsiniz. Ancak bazı mağazalar müşterilerine iade hakkı tanımaktadır. Mağaza ile aranızda özel bir anlaşma, iade hakkı tanındığına dair yazılı bir beyan ya da mağaza resmen bildiriyorsa cayma hakkınız bulunmaktadır. Bu durum ürünü sebepsiz yere iade etmek istediğinizde mevcuttur. Eğer ürün ayıplı ise cayma hakkınız bulunmaktadır. Ürün ambalajında,etiketinde veya tanıtımında yer alan özellikleri taşımıyorsa, kullanım amacını karşılamıyorsa, teknik özellliklerinde problem varsa ayıplıdır. Bu durumda seçimlik haklarınız vardır.

  • Ürünü iade ederek sözleşmeden dönme,
  • Ürünü iade etmeyip ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme
  • Masraflar satıcıya ait olacak şekilde ücretsiz onarım
  • Ayıplı malın ayıpsız olanıyla değiştirilmesi seçimlik haklarınız bulunmaktadır.

Seçimlik hakkınızı kullanıp satıcıya bildirdikten sonra satıcı gerekeni yapmazsa ürünün bedeline göre Tüketici Hakem Heyetine başvurabilirsiniz. Tüketici Hakem Heyetine yapılan başvurunun olumlu olması sonucunda icra takibiyle alacağınızı tahsil edebilirsiniz. Bu takipte usul ve süreler önemli olduğundan hak kaybına uğramamanız açısından hukuki yardım almanız önemlidir.

İlginizi çekebilir:  OTOPARKA BIRAKILAN ARAÇLARDA OTOPARKIN SORUMLULUĞU

Sahibinden.com, Dolap, Letgo Gibi Sitelerde Tüccar Sıfatı Taşımayan Kişilerin Yaptıkları Satışlar Tüketici Kanununa Tabi mi?

Bu tip satışlarda Tüketici Kanunu değil Borçlar Kanununa göre hak arayabilirsiniz. Yani Tüketici Kanununun sunduğu iade ve değişim hakkı mevcut değildir. Borçlar kanununa göre ayıba karşı sorumluluk hükümleri geçerlidir.

Kargo İle Gelen Ürün Kırık Çıktıysa Ne Yapmam Gerekir?

Kırılabilir ürünlerde ispat çok zordur bu nedenle kırılması muhtemel ürünün paketini açarken videoya alarak açmanız yerinde olacaktır. Çünkü kırılabilir ürünlerin kargoda mı kırıldığı, sizin tarafınızca mı kırıldığı veya satıcının mı kırık ürün gönderdiğinin ispatı genelde mümkün olmadığından hakem heyetleri de bu başvuruları reddetmektedir.

İnstagram Satıcısı Mesajlarıma Cevap Vermemeye Başladı Savcılığa-Karakola Şikayet Etsem Ceza Alır mı?

Savcılık kandırma unsuru olmayan işlerde dolandırıcılıktan dava açmamayı tercih etmektedir. Muhtemelen satıcının kimliği tespit edilmeden ve ifadesi dahi alınmadan şikayetiniz takipsizlikle kapatılacaktır.

Gelen ürün zehirli bir gıda ürünü niteliğndeyse Savcılık şikayetiniz üstüne işlem yapabilir.

İnstagram Butiğinin Adres ve Sahip Bilgileri Elimde Yok Nasıl Hakem Heyetine Başvuracağım?

Hakem heyeti genelde tüketici lehine karar vermekteyse de satıcının şirket bilgileri, adresi sizde mevcut olmalıdır. En ufak bilgisine dahi ulaşamayacağınız bir yerden de alışveriş yapmayın.

5/5 - (1 vote)

Paylaş:

Daha Fazla Yazı

Mesaj Gönderin

Whatsapp danışma için tıklayın